DVD: PAKAO NA ZEMLJI, drama / vesterm [osvrt Robert Jukić]

Format: 16:9 (2,35:1)
Zvuk: 5.1 & 2.0 Dolby Digital
Trajanje: 142 min.
Jezici: engleski
Podnaslovi: hrvatski, slovenski, srpski, albanski
Redatelj: Martin Koolhoven
Glume: Kit Harington, Dakota Fanning, Carice van Houten, Guy Pearce, Paul Anderson, Carla Juri, Emilia Jones, Ivy George, William Houston, Naomi Battrick, Jack Roth, Tygo Gernandt, Justin Salinger, Frederick Schmidt, Bill Tangradi

Pakao na zemlji – Movie Site
Brimstone – IMDb

Film prikazan na ovogodišnjem Motovun film festivalu ‘Pakao na zemlji’ (Brimstone, 2016.), koji u obilju programa nisam stigao pogledati. Surfajući internetom vidio sam da je film objavljen na DVD, tako je filmski doživljaj s velikog ekrana prebačen na kućno kino. Radi se o jednom od najboljih i najintrigantnijih filmova koje sam vidio ove godine.

Arhetipska drama u žanru vesterna govori o ljudskoj izdržljivosti pod strašnim pritiscima. U prvom od četiri poglavlja upoznajemo mladu nijemu ženu koja živi s mužem i dvoje djece u maloj nizozemskoj zajednici u Americi. Nijema Liz (Dakota Fanning) seoska je babica, pomaže kod poroda suseljanki. Dolazak fanatičnog svećenika (Guy Pearce) u mjesnu crkvu promijenit će njezin život. Uplašena žena moli muža da s djecom smjesta pobjegnu, a on odlazak odgađa. Drugo poglavlje vraća radnju za vremenski period unazad, u kojem saznajemo da se Liz i svećenik poznaju i da među njima plamti sukob. Treći dio otkriva Lizino traumatično djetinjstvo U završnom poglavlju, koje se nastavlja na prvo, dolazi do razrješenja sukoba u kojem će Liz morati očajnički braniti ono najvrijednije što ima, svoju obitelj, od čovjeka koji je u vjeri našao opravdanje za svoja (ne)djela…

‘Pakao na zemlji’ film je koji naturalistički prikazuje Divlji zapad s nametnutim normama koje se ne smiju kršiti. Neuobičajena struktura za ovaj filmski žanr, vraćanje radnje unazad kako bi se shvatilo što se događa, sve je prisutnije u novijim filmovima, sjetimo se ‘Mrske osmorke’ Quentina Tarantina ili ‘Tragova u snijegu’ Taylora Sheridana, kojima se radnja u jednom trenutku vraća u neposrednu prošlost. Nasilan gotovo do nepodnošljivosti, film prikazuje položaj žena na Divljem zapadu, kada su muškarci imali glavnu riječ, a ipak ne radi se o feminističkom filmu. Vestern ovim pristupom dobiva novu dimenziju.

Spomenimo i redatelja. Martin Koolhoven diplomirao je scenarij i režiju na Amsterdamskoj filmskoj akademiji. Njegov film ‘Suzi Q’ zapažen je u Nizozemskoj, a u filmu je debitirala i Carice van Houten, koja glumi i u ‘Brimstoneu’. Njegov prvi hit je ‘Schnitzel Paradise’, najgledaniji nizozemski film 2005. godine, a dobro je prošao i na međunarodnim festivalima, uključujući Berlinale i Karlove Vary. Najveći uspjeh postigao je filmom ‘Winter in Wartime’, koji je ušao u uži izbor za Oscara za najbolji film na stranom jeziku. ‘Brimstone’ mu je prva međunarodna produkcija.

DVD dodaci: nema ih.

Robert Jukić, Zg.05.10.2017.