FILM: MUMIJA, akcijski horor [osvrt Robert Jukić]

The Mummy (2017.)
Universal Pictures, Dark Universe, Perfect World Pictures, 2017.
Trajanje: 98 min.
Format: 2.35 : 1
Zvuk: Dolby Digital | Auro 11.1 | Dolby Atmos | Dolby Surround 7.1
Redatelj: Alex Kurtzman
Glume: Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake Johnson, Courtney B. Vance, Marwan Kenzari, Simon Atherton, Stephen Thompson, James Arama, Matthew Wilkas, Sohm Kapila, Sean Cameron Michael, Rez Kempton, Erol Ismail

Mumija – Movie Site
The Mummy – IMDb

Universal studio je, kao odgovor drugim studijima (Foy, Disney Warner Bros) na akcijske franšize sa superjunacima, započeo svoju franšizu s malo drugačijim superjunacima. S obzirom da nema autorska prava za Marvel ili DC Comics, polaže autorska prava na vlastite superjunake ili supernegativce, i može ih varirati do beskonačnosti. Prvi u seriji filmova je ‘Mumija’ s Tomom Cruisom u glavnoj ulozi, ne ulozi Mumije, nego lovca na blago koji će otvoriti svojevrsnu Pandorinu kutiju, i na kraju steći božanske (superjunačke) moći.

Mogu se istaknuti dvije zanimljivosti ovog filma. Prva – Studio unaprijed nameće za razdoblje narednog desetljeća ukus filmske poblike kroz jednu novu franšizu, ali uz njezin upitni opstanak jer je već došlo do zasićenja s ovom vrstom filmova koji jedan na drugog liče kao jaje jajetu, a osobnost kao da se izgubila u masovnoj konzumaciji franšiznih sadržaja. Drugo je to da se Tom Cruise opet pojavljuje kao glavni lik, jer je očigledno da je njegova karijera filmske zvijezde u padu pa je to još jedan od pokušaja da se održi na površini filmske slave. Čini se da Jack Reacher (junak Lee Childeovog serijala o samotnom umirovljenom policajcu koji diljem Amerike provodi pravdu na sebi svojstven način) nije polučio nadani uspjeh, Tom Cruise nije na najbolji način ‘ušao’ u taj karizmatični lik, a nešto slično dogodilo mu se i u ‘Mumij’.

Nick Morton (Tom Cruise) u ratom zahvaćenom Iraku s prijateljem Vailom (Jake Johnson) traži arheološke artefakte koje preporodaje bogatim kolekcionarima. Na jednom mjestu sukoba naiđu na, kako su pomislili u prvom trenutku, grobnicu, u kojoj je mumija zaboravljene egipatske princeze Ahmanet (Sofia Boutella). Već i sama činjenica da je egipatska princeza sahranjena u Iraku izaziva znatiželju kod znanstvenice Jenny Halsey (Annabelle Wallis), koja se nalazi u misiji na ratom zahvaćenim područjima. Stvar je složenija, jer Ahmanet nije sahranjena, već je  zatočena u svojevrsnom zatvoru zbog pakta s egipatskim bogom Setom, kako bi stekla neograničene moći na ovom svjetu. Sada joj se pruža jedinstvena prilika za oslobođenje, a ima i sredstvo kojim će to postići, a to je nitko drugi do Nick Morton…

Akcijski horori imaju nedostatak da težište stavljaju na akciju, pa tako se i uloga Toma Cruisea doima kao da odrađuje svoju ulogu akcijskog junaka koju ni sam ne može ozbilno prihvatiti pa se akcijske scene doimaju kao dio neke akcijske komedije. Kao što je i rečeno, Ahmanet će u već viđenom stilu akcijskih SF frašiza pokušati pokoriti ovaj svijet, ali uvijek postoji netko tko će je u tome zasutaviti, uz obveznu jurnjavu koja više nalikuje kao videoigri nego filmu. Jedan od likova koji u filmu ima presudnu ulogu je doktor Henry Jekyll, a glumi ga Russell Crowe. Dobro ste pročitali, to je doktor Jekyll iz poznate priče ‘Doktor Jekyll i Mister Hyde’ Roberta Luisa Stevensona, jedan od likova koji će se pojavljivati u sljedećim nastavcima ove franšize. Doktor Jekyll je na čelu znanstvenog tima koji skuplja razna čudovišta, a jedno od njih je i mumija koju želi imati u svojoj kolekciji.

Spomenimo još da se prva Universalova ‘Mumija’ pojavila već 1932. u režiji Karla Freunda, a mumiju je utjelovio Boris Karlof. Poznata akcijska trilogija započeta je 1999. godine u režiji Stephena Sommersa, a mumija je bio Arnold Vosloo kao Imhotep, s time da je Brendan Fraser vodio bitku protiv nadnaravnih sila. Dvije godine kasnije isti redatelj snima ‘Povratak mumije’, a 2008. Rob Cohen zaslužan je za ‘Mumiju: Grobnicu zmajskog cara’. Neka vas ne zbunjuje što se radnja ovih filmova odvija u različitim svemirima, uz mumiju, bilo žensku ili mušku, kao poveznicu između njih. A prava egipatska povijest interpretirana je na holivudski način ili, bolje rečeno, nema veze s poviješću starog Egipta.

Robert Jukić, Zagreb, 15.06.2017.