FILM: MAMIN DEČKIĆ, komedija [osvrt Ada Jukić]

Mamin dečkić
Les garçons et Guillaume, à table! (2013.)
LGM Productions, 2013.
Trajanje: 85 min.
Redatelj: Guillaume Gallienne
Glume: Guillaume Gallienne, André Marcon, Françoise Fabian, Nanou Garcia, Diane Kruger, Reda Kateb, Götz Otto, Brigitte Catillon, Carole Brenner, Charlie Anson, Hervé Pierre, Nicolas Wanczycki, Paula Brunet-Sancho, Yvon Back, Karina Marimon

Mamin dečkić – Movie Site
Les garçons et Guillaume, à table! – IMDb

‘Mamin dečkić’, uspješni ‘enfant terrible’ francuske kinematografije na našem kinorepertoaru, zaslužuje dvostruku prosudbu. S jedne strane, kao film izvan standardnog holivudskog main streama i, napose, izvan engleskog govornog područja koji dominira svjetskim filmskim zvučnim prostorom, dobiva podršku kojom se neutralizira taj komunikacijski ‘handicap’. Ovu podršku trebaju i druge produkcije koje razbijaju kulturološku dominaciju ili monopol. S druge, kao samostalno autorsko djelo, mora izdržati usporedbu s drugim aktualnim djelima žanrovskog okružja ili prethodnicima u svojoj kategoriji.

Mamin dečkić ; Ustupio Editus
Mamin dečkić, glavni junak i Diane Kruger u epizodi; Ustupio Editus

Francuska komedija ‘Mamin dečkić’ na nacionalnoj dodjeli nagrada César 2014. ostvarila je iznenađenje s osvojenih pet pobjeda: najbolji film, najbolji glumac, najbolji debitantski film, najbolji adaptirani scenarij i najbolja montaža. Film je nastao na osnovi kazališne uspješnice. Redatelj i scenarist, Guillaume Gallienne,  u filmu je preuzeo i dvije glavne uloge, pa glumi ne samo naslovnog ‘dečkića’, već i njegovu majku koja mu, kao životni obrazac, sofisticirano i permanentno kontrolira život. Zbog majčinog utjecaja i feminiziranog ponašanja kojim nastoji osigurati njezinu podršku, Guillaumea se i u obiteljskom krugu tretira kao posebnu (spolnu) kategoriju, na što upućuje i originalni naslov filma (na ručak (za stol, a table!)  zovu ga po imenu, a posebno njegovu braću, kao (prave) dječake). Nakon epizoda u kojima će, u različitom društvenom kontekstu (i na internacionalnim lokacijama!) testirati svoje sklonosti, Guillaume će otkriti kako ga ipak zanima suprotni spol, što podrazumijeva promjenu odnosa prema posebnoj ženi u njegovom životu, to jest, dominantnoj majci…

Priča o ‘crnoj ovci’ u obitelji, o nesigurnoj i neuobičajenoj osobi, o marginaliziranom ili iskompleksiranom pojedincu otvara mogućnosti za dobre komične filmske (auto)interpretacije. I Chaplin i Keaton i Woody Allen uspjeli su od svojih osobnih frustracija  generirati nezaboravne junake i filmove, ali problematičan junak nije dovoljan za vrhunski film o problematičnom junaku. Autor ‘Maminog dečkića’ nije mogao pobjeći od činjenice da priča svoju životnu priču koja mu je zanimljivija nego što može biti nekom drugom. Teško se možemo poistovjetiti s glavnim likom i to ne u pogledu njegova nametnutog spolnog određenja, već ukupnog karakternog i životnog profila. Radi se o (auto)biografskom filmu, ali njegova realizacija s forsiranim gegovima kao u stand up komediji i stereotipovima situacija ili tipova (napose odnosa među homoseksualacima), djeluje kao anegdota više nego stvarna životna priča, koja, uostalom,  i ispod standardnih igranig devedeset minuta, predugo traje. Dionice filma kojima se vizualno obogaćuje kazališna priča (kostimirane sekvence, prikazi zanimljivih eksterijera) ne djeluju integrirajuće, već kao ilustracije napregnutih komičnih situacija.

Film je koncipiran kao kombinacija komada koji Guillaume Gallienne izvodi na kazališnoj pozornici, uz prebacivanje radnje s monologa na film kojim se vizualiziraju pojedine teme. Guillaume Gallienne popularni je glumac u Francuskoj i svojim je kazališnim komadom ‘pripremio’ domicilne glasače za Cezara. Uz nagradu, film je i u francuskim kinima postigao znatnu popularnost, pa nam je došao kao puna europska uspješnica. Pitanje je kakav rezultat može polučiti izvan vlastitog konteksta, a to se, u odnosu na uvodnu napomenu, ne mjeri samo brojem prodanih ulaznica. Najbolja provjera je osobna, u kinu.

Ada Jukić, Zg, 23.03.2014.