FILM: ZIMSKA PRIČA, bajka [osvrt Robert Jukić]

Zimska priča
Winter’s Tale (2014.)
Village Roadshow Pictures, 2014.
Trajanje: 118 min.
Zvuk: SDDS | Datasat | Dolby Digital
Redatelj: Akiva Goldsman
Glume: Colin Farrell, Matt Bomer, Lucy Griffiths, Michael Patrick Crane, Brian Hutchison, Kevin Corrigan, Alan Doyle, Russell Crowe, Jessica Brown Findlay, Jon Patrick Walker, David O’Brien Hart, William Hurt, Maurice Jones, Mckayla Twiggs, Matthew R. Staley, Will Smith, Jennifer Connelly, Kevin Durand

Zimska priča – Movie Site
Winter’s Tale – IMDb

Današnja američka filmska industrija ne odlučuje se često na ekranizacije bajki, tako da je ‘Zimska priča’ iznimka koja čini pravilo i ugodno iznenađenje na kinorepertoaru. Iako se ovaj bajkoviti hibrid u kojem su miksani elementi ljubavnog filma, horora i krimića možda neće svidjeti ciljanoj publici. Autor romana je kod nas relativno nepoznat i američki pisac Mark Helprin, tako da se možda sada netko od domaćih izdavača potrudi objaviti neke od njegovih knjiga.

Zimska priča ; Ustupio Blitz
Zimska priča ; Ustupio Blitz

‘Zimska priča’ odvija se u točno određenim vremenskim koordinatama, što se razlikuje od neodređene prošlosti u kojima se pričaju bajke. Uvodna godina je 1986.. Europskim imigrantima se zbog bolesti uskrati ulazak u Amerike, a očajni roditelji svoje malo dijete puste u improviziranom brodiću u moru ispred New Yorka. Radnja se prebacuje dvadesetak godina kasnije. Spašeno dijete odraslo je u mladića koji živi od krađe. Međutim, Peter Lake (Colin Farrell) bježi od demonskog šefa njujorškog podzemlja Pearlyja Soamesa (Russell Crowe) koji se zalaže za okrutne lopovske metode. Sto godina kasnije (ove, 2014. godine!), Peter Lake još se uvijek nalazi u New Yorku gdje na pločnicima slika ženu crvene kose, ne sjećajući se što se njime dogodilo. Susret s majkom bolesne djevojčice pokrenut će ga opet u potragu za smislom života…

Kako je moguće da netko poživi stotinu godina i još uvijek izgleda isto? Sve je to moguće u bajci. A i odnosi dobra i zla isključivi su kao u bajci. Uz duhovite pomake. Pearly Soames je viši dužnosnik u demonskoj hijerarhiji, zadužen za područje New Yorka ali ograničenih ingerencija. Za izlazak iz dozvoljenog područja djelovanja, i taj zlikovac mora po strogoj proceduri tražiti dozvolu svojeg šefa (Will Smith), kojeg od milja zove Lu(cifer), a koji i nije toliko antipatičan lik koliko bi prema općim predrasudama trebao biti. Više sile umiješat će se i u ljubavnu priču smrtnika kako bi ostvarile protutežu Zla.

Bajka s nemogućom ljubavnom pričom mora, kao i sve bajke, imati sretan završetak, a kako je to uspjelo u ovom filmu, u kojem su pale žrtve i u redovima protagonista, treba vidjeti. U filmu se pojavljuje jedan od najzanimljivijih likova, a ne pripada ni ljudskom ni demonskom rodu. Bijeli konj poslan je s posebnim zadaćom da štiti glavnog junaka, a u posljednjoj sceni imat će odlučujuću ulogu kada se Peter Lake sukobi s demonima koji ga nemilosrdno proganjaju.

‘Zimska priča’ kao bajka koja ima temeljnu unutarnju logiku, tako da se neke sitnice mogu zanemariti ili jednostavno prihvatiti kao konvencija, kao što se takve stvari u bajkama prihvaćaju. Dojmljiv film koji otkriva potencijal čudesnog, i uglavnom neiskorištenog, u sedmoj umjetnosti.

Robert Jukić, Zg, 15.02.2014.